Wstęp do Ojców Apostolskich
Wstęp
a. Różnica pomiędzy Ojcami Kościoła a ojcami apostolskimi – „Ojciec apostolski” JB Cotalier: 1672 - Ok. 300 tomów |
b. (I) Rzymski Kościół: do Grzegorza I (Wielkiego) – do roku 604 |
b. (II) Wschodni Kościół: do Jana z Damasceny – do roku 754 |
|
|
|
d. Kwalifikacja ojca apostolskiego: (I) Nauczyciel (II) Zaakceptowany przez cały Kościół (III) Ortodoksyjny (IV) Członek Kościoła katolickiego |
e. Pisma Ojców Apostolskich: 70-135/202 |
f. Ważność Ojców Kościoła w kontekście teologii historycznej I teologii |
|
|
|
f. Kontrast między pismami ojców i pismami apokryficznymi |
g. „Kanon” ojców apostolskich – np. Pisma Ignacego mają cytaty z każdego listu Pawła |
|
Rodzaje pism
a. Rozmaitość pism, aby rozwiązać różne potrzeby II wieku |
b. Różnica między tymi autorami a Nowym Testamentem |
c. Doktryny zawarte w ich pismach – mało teologicznego wzrostu w II w. |
(I) Zachęta dla prześladowanych
a. Męczeństwo Polikarpa (Ok. 156-167) |
|
b. Męczeństwo Ignacego (Bd.) |
(II) Podstawowe nauczanie chrześcijańskie
a. Didache (Ok. 70-110) – „Nauka Dwunastu Apostołów” – Świadectwo wczesnochrześcijańskiej liturgii – najwcześniejsze odniesienie do chrztu poprzez pokrapianie: (I) Rozdz. 1-6: Napomnienie i zachęcenie (II) Rozdz. 7-16: Administracja – Zob. dodatek |
b. Listy Ignacego (Ok. 107-116) – zostało napisane przeciwko (I) Herezji (II) Podzieleniu (III) Aby wspierać autorytet biskupa (?) |
Didache:
Chrzest
VII. 1. Co do chrztu, to udzielajcie go w taki oto sposób: Powtórzywszy najpierw wszystko powyższe, chrzcijcie w imię Ojca I Syna I Ducha Świętego w wodzie żywej. 2. Jeśli nie masz wody żywej, chrzcij w innej, jeśli nie możesz w zimnej, chrzcij w ciepłej. 3. Jeśli brak ci jednej i drugiej, polej głowę trzy razy wodą w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. 4. Przed chrztem powinni pościć i chrzczony, i udzielający chrztu, a także inni, jeśli mogą. Temu zaś, kto ma być chrzczony, przykaż, by pościł przez dzień lub dwa dni przedtem.
|
|
c. Drugi List Klemensa (Ok. 120-140) – „Najstarsza homilia chrześcijańska” - |
(III) Stosunek pomiędzy Izraelem i Kościołem
a. List Barnaby (Ok. 110-130) – zob. dodatek
|
(I) System Interpretacji – silny wpływ Filona – możliwe, że albo autor był Żydem mieszkającym w Aleksandrii albo miał dużo kontaktu z nauczaniem z Aleksandrii |
(II) np. Rozdz. 9: I Móż. 14 – 318 (T – 300, I – 10, H – 8) – Zob. dodatek |
(III) III Móż. – Rozdz. 10:6-8 |
|
|
List Barnaby
Rdz. 9:7-9:
7. Poznajcie całe bogactwo prawdy, dzieci miłości: Abraham, który pierwszy wprowadził obrzezanie, uczynił to widząc w duchu Jezusa, gdyż otrzymał wyjaśnienie znaczenia trzech liter.
8. Pismo Święte mówi bowiem: „Abraham obrzezał ze swego domu mężczyzn osiemnastu i trzystu”. Jakąż to tajemnicę dano mu poznać? Zauważcie, że najpierw mowa jest o osiemnastu, a dopiero po przerwie o trzystu. Osiemnastu to dziesięć – I – i osiem – H, a IH to Jezus. Ponieważ zaś krzyż, mający wskazują dwie litery, na krzyż jedna.
9. Wie to dobrze Ten, kto złożył w naszych sercach dar swojej nauki. Nikt nie usłyszał ode mnie głębszego wyjaśnienia. Wiem jednak, że nań zasługujecie.
Rdz. 10: 6-8:
6. Czytamy jednak również: „nie będziesz jadł zająca”. Dlaczego?: 6-8:Chce przez to powiedzieć, żebyś nie stał się pederastą ani do takich się nie upodobniał. Zając, bowiem co rok powiększa swój odbyt, także ile lat żyje, tyle ma w nim otworów.
7. A także „nie będziesz jadł hieny”. Chce przez to powiedzieć: nie będziesz cudzołożnikiem ani homoseksualistą i nie będziesz naśladował takich ludzi. Dlaczego? Ponieważ to zwierzę zmienia płeć co roku i staje się raz samcem, a raz samicą.
8. Mojżesz wyraża też słusznie swoją nienawiść do łasicy. Chce przez to powiedzieć: nie stawaj się takim ani nie naśladuj tych ludzi, o których mówią, że popełniają niegodziwości swoimi ustami demoralizując innych. Zapłodnienie, bowiem tego zwierzęcia dokonuje się w pysku.
(IV) Pisma apokaliptyczne
a. „Pasterz” Hermasa – Przykazania, wizje, podobieństwa – nigdy nie wspominają imienia Chrystusa lub Jezusa |
||
|
|
|
b. „Apokryficzny pasterz cudzołożników” (Tertulian – De Pud. 20) |
c. Doktryna tego listu jest premilenijna |
|
(V) Atak przeciwko greckiej filozofii
a. Justyn |
(I) Mowy do Greków (Data nieznana) |
b. Tertulian |
(VI) Atak przeciwko rzymskiej i greckiej niemoralności
a. „Pasterz” Hermasa |
|
|
(VII) Atak przeciwko herezji
a. Ignacy |
b. Ireneusz |
(I) Zdemaskowanie i Zbicie Fałszywej Wiedzy (180-185) |
a. Cel apologii |
b. Efekty |
|
Wykład Drugi
Ignacy I Polikarp
Wstęp do czasów Ignacego i Polikarpa – panowanie Trajana (Ok. 110 – Ok. 156/167)
a. Ogólny obraz chrześcijaństwa w tym czasie |
b. Korespondencja między Trajanem i Pliniuszem Młodszym – Listy 96/97 (Ok. 112) |
|
Życie Ignacego – Zm. 110 lub 116
a. Życie w Antiochii – Antiochia była najważniejszym miastem w Azji Mniejszej |
b. Podróż z Antiochii do Rzymu – „Otoczony dziesięcioma lampartami” (List do Kościoła w Rzymie, V: 1) – podczas tego czasu napisał swoje listy |
c. Problem odnośnie daty jego męczeństwa – (ekspedycja Trajana Przeciwko Parcie) – świadectwo „Męczeństwa Ignacego” |
Listy Ignacego
a. Ogólny szkic – (I) Zachęcenie i napomnienie do poszczególnych zborów (II) Prosta doktryna (III) Ostrzeżenie przeciwko heretykom jak i kłopotliwym braciom |
b. Siedem zaakceptowanych listów |
c. Osiem fałszywych listów – data i cel ich napisania: (I) Od w. VI – XII (II) Cel: Budować doktrynę supremacji biskupa |
Problem listów Ignacego – 15 listów; dwa przekłady greckie i w roku 1842 przekład syryjski
a. Historia tego problemu |
b. Inne recenzje – Główna różnica między nimi, są wzmianki o biskupie i biskupstwie |
c. Problem eklezjologii – kontrast między Ignacym i Polikarpem (Ignacy, Do Kościoła w Tralleis Rozdz. 2:1-2, Polikarp Rozdz. 5:2) – Zob. dodatek |
Życie Polikarpa (Bd. – 156/167)
a. Krótkie tło jego życia – Zob. Euzebiusza, H.E. IV: 14-15 |
b. Relacja z Ignacym |
c. Od roku 116-156: Nie ma dużo informacji, ale od męczeństwa Ignacego wiadomo, że stał się głównym chrześcijańskim liderem w Azji Mniejszej |
d. Świadectwo Ojców – Ireneusz (115/125 – Ok. 202) – Adv. Hae. III |
|
|
Męczeństwo Polikarpa (156/167)
a. Krótkie tło |
b. 156/167:Męczeństwo Polikarpa |
c. Problem z datą – 156/167 – wszystko zależy od panowania poszczególnych dowódców i daty z Euzebiusza – H.E. IV: 14 |
d. Możliwy natychmiastowy wynik jego męczeństwa – ukaranie Smyrny przez cesarza |
|
|
List do Filipian (110/116)
a. Data i cel: (I) Data zależy od daty męczeństwa Ignacego (II) Celem było poinformować zbory w Azji o śmierci Ignacego |
b. Teoria dwóch listów według P. N. Harrisona:1 (I) Rozdz. 13-14:Ok. 116 (II) Rozdz. 1-12:Ok. 135-137 |
c. List ten używany jako część Pisma Świętego w Azji aż do końcu IV w. |
Zakończenie
a. Wartość tych pism: (I) Historyczna (II) Ważne, tak jak większość pism, dla swojego wieku |
b. Ich doktryna: (I) a. Ignacy: Bóstwo Pana Jezusa - Ef. VII: 2, XVIII, XIX: 3; Rzym. Wstęp b. Polikarp: Fil. XII: 2(II) Przewodnictwo |
c. Świadectwo wczesnych chrześcijańskich zwyczajów |
1 PN Harrison, Polycarp’s Two Epistles to the Philippians (Cambridge University Press), 1936.