Wykład Pierwszy: Chrystologia
Wstęp
Problemy Kościoła w II wieku:
1. Pisarze II wieku byli pionierami Chrystologii
2. Największym problemem była jedność boskiej esencji- jak może Bóg być Jednym i Trzema?!
3. Jak to podzielić? Ludzkość: Boskość; relacja tych dwóch; różne Osoby
4. Filon i Logos
5. Relacja między ludzką i boską naturą- nie była tak naprawdę rozważana do V wieku- prawdziwa i nierozwiązalna jedność
Herezje Chrystologiczne II Wieku
- Ważne, aby zrozumieć, że nie ma teologii systematycznej II wieku. Wszystko jest napisane w kontekście danych herezji:
- Różne herezje okradły Pana z różnych atrybutów
(I) Doketyzm: Wg Ireneusza, musi On być w pełni człowiekiem jak my, inaczej nie może nas ani odkupić, ani udoskonalić - jedynie człowiek mógł odkupić ludzkość ale nie z nasienia Adamowego - ciało duch i dusza
- Jn. 1:1; 2 Jn. 7
(II) Ebionici: Zchrześcijanizowany Judaizm- Pan Jezus jako wielki nauczyciel
- niemiecki racjonalizm XIX' ego wieku
- do pewnego stopnia Islam
(III) Gnostycyzm:
- wiele różnych form
- Pan jako jeden z wielu mediatorów- pierwszy, ostatni albo środkowy!
- Umniejsza historycznemu Chrześcijaństwu i jest bardzo mistyczne
- ponad nacjonalne religie form
- nacisk na tajemnice, anioły, spekulacje
- odsuwa wszelką obiektywną i absolutną prawdę
- największy wróg Kościoła II' ego wieku
- geneza: chrześcijański, pogański, czy żydowski mistycyzm?
- ruch nep-charyzmatyczny jest podobny
- aniołowie,emanacja - na granicy z okultyzmem
(IV) Patrypasjanizm
(V) Sabelianizm – Monarchianie (Modalizm i Dynamiczne)
Klemens: 95
- nie wydaje się poruszać tematu Boskości Chrystusa
Ignacy: zm.
107/116
- Pan Jezus jest „Naszym Bogiem” i „Moim Bogiem” (Ef. 18:2, Rzym. 3:3, 6:3)
- Używa formułki „W Synu i Ojcu i Duchu Świętym (Mag. 13:1)
- On Był z Ojcem przed początkiem czasu (Mag. 6:1)
On
to przed wiekami był i objawił się u kresu
- Chrystus jest jednocześnie Bogiem i człowiekiem (Ef. 7:2)
Zrodzony
i niezrodzony, przychodzący w ciele Bóg
Polikarp: 70 - 155
- Polikarp w jego liście do Filipian przypuszcza, że ci, do których pisze uznają bóstwo Pana Jezusa (2:1, 9:2) (?)
Pasterz Hermes: ok. 120
- Razem z Ojcem przy stworzeniu wszystkich rzeczy (Sim. 9.12.2)
Syn
Boży jest zrodzony przed wszystkim stworzeniem, tak że był On doradcą Ojca
Papias: 60 -
130
- Nic nie pozostało z jego pism o naturze Chrystusa
Didache: ok. 80 - 110
- Bóg Dawida (10:6)
- Bóg jako „Ojciec, Syn i Duch Święty” (7:1,3)
2 Klemens (Najstarsza Homilia Chrześcijańska): 95 - 140
- Pan Jezus jest Bogiem (1:1)
Bracia,
musimy patrzeć na Jezusa jak na Boga
Barnaby: ok. 120
- Istniał przed swoim wcieleniem (5:5)
Jeszcze
jedno, bracia: Pan zgodził się cierpieć za nas, chociaż jest władcą
wszechświata całego i chociaż to do Niego rzekł Bóg przy stworzeniu świata:
„Uczyńmy człowieka na Nasz obraz i podobieństwo.”
List Diogneta: ok. 130
- Wstęp do teologii II' ego wieku
- Chrystus jest „Słowem”- Stworzycielem świata i przedstawicielem Ojca
- Ojciec posłał Boga (Rozdz. 7 & 8)
Posłał
Go jak Boga
Ireneusz: 120 - 202
- Wg Ireneusza Pan przeszedł każdy etap życia, żeby wszystkich odkupić, dlatego żył do pięćdziesiątki Jn.8:57- Pan również zszedł do Hadesu (1 Pt. 3:19)
- Najbliższy do kreda nicejskiego- trzyma się prostych stwierdzeń i nie próbuje wyjaśniać tego, czego się nie da wyjaśnić
- jest przeciwny próbom wyjaśniania w jaki sposób Syn wyszedł od Ojca zrodzony od wieczności, czy tylko związek do Jego ludzkości?
- Ojciec jest Bogiem objawiającym się a Syn jest Bogiem objawianym!
- Robi to fundamentalną różnicę pomiędzy zrodzeniem a stworzeniem
- Syn jest bez początku i jest wieczny- ale nadal jest subordynacjonizm (wyznaczenie niższej pozycji Synowi Bożemu w stosunku do Boga Ojca)
- dlatego „Ojciec jest większy niż Ja” odnosi do wiecznego Słowa?
Justyn Męczennik: 100 - 165
-mówi się, że to on rozwinął pierwszą Chrystologię
-daje kilka BARDZO niekomfortowych komentarzy o relacji pomiędzy Ojcem i Synem!
- Subordynacjonizm – czy kiedykolwiek był czas, kiedy
Syn nie istniał?
Tertullian: 150
- 220
- Subordynacjonizm - Ojciec jest całym bożym ciałem, a Syn jest jego częścią (Ad. Prax. 9)
- ale to było w przeciwieństwie do Patrypasjanizmu
Wykład Drugie:
Eschatologia
1. Sytuacja na koniec I wieku – zależy od swoich założeń!
2. Każda szkoła będzie wracać do ojców z II wieku, aby propagować ich teorię! -
albo teoria „Wczesne i później deszcz”
- to jest ważne, aby:
(I) pokazać, że Ojcowie II wieku nie zawsze byli konsekwentni w swoich pismach
(II) używać wybiórczych cytatów
(III) nieadekwatne badania
3. Poglądy Żydowskie:
(I) Wpływ żydowskiej literatury apokaliptycznej - Henoch, Testamenty dwunastu patriarchów - ich poglądy
(II) To jest to, czego oczekiwali Żydzi, ale w pierwszym, a nie w drugim przyjściu
Ojcowie Drugiego Wieku:
Klemens: ok. 95
-oczekiwał, że Pan przyjdzie wkrótce i nagle (Rozdz.23)
Zaiste,
szybko i nieoczekiwanie spełni się wola Boża, jak świadczy o tym także Pismo
Święte: „Szybko przyjdzie i nie będzie zwlekał”, oraz „Nagle przybędzie do swej
świątyni Pan i Święty, którego wy oczekujecie.”
-Ale oczekiwał znaków / wydarzeń przed tym czasem
Didache: 95 – 120
-Pojawienie się antychrysta
-Wielki Ucisk
-Paruzja na koniec Wielkiego Ucisku (Rozdz. 16:4-7)
- Ale jednocześnie, podkreślił potrzebę bycia zawsze gotowym, ponieważ nie
znamy czasu Jego Paruzji (Rozdz.16:1)
-Wytrwałość wybranych (Rozdz. 16:5)
Ignacy: zm.
107/116
-że już są czasy ostateczne (Ef.11)
Nadeszły
czasy ostatnie
-z niecierpliwością czekamy na Pana z nieba (List do Polikarpa 3)
Wyczekaj
Tego, który jest ponad wszelką zmiennością
Polikarp: 70-155
- Premillenial – ale tylko według Ireneusza (Ad. Haer. 5.33.3-4)
Papias: 60-130
- żaden z jego cytatów nie przetrwał do dziś - jedynie cytaty
od innych
- „Ojciec Millenializmu”
Pasterz Hermasa: ok. 120
- 1.4.1 - spotyka bestię, ale nie jest zraniony - -mają
zwycięstwo W Ucisku
-1.4.2. - czyści uciekną od nadchodzącego ucisku albo sądu w czasie jego
trwania?
-1.4.3 - ale potem pisze, że Ucisk to czas oczyszczenia dla chrześcijan
Barnaby: 120-150
- Pojawienie się Dziesięciu Królestw (Rozdz.4)
- Premillenijne panowanie Chrystusa na Ziemi
- 6 dni Stworzenia modelem sześciu tysięcy lat historii świata
- potem millenium, a następnie wieczność (Rozdz.15)
Justyn Męczennik: 100-165
- Dialog z Tryfonem rozdz. 32, 51, 100 – Paruzja poprzedzona 3.5
letnim rządzeniem antychrysta
- potem pierwsze zmartwychwstanie i
Tysiąclecie
- uważał, że to oczekiwanie było kluczem
do czystej doktryny – P. Schaff dodaje (bez cytatu), że wielu za dni Justyniana
uważało inaczej
- w swoich dwóch apologetykach nie
wspomina Tysiąclecia
- uważany za pogląd ortodoksyjny
tamtejszych czasów (Dialog z Tryfonem 80)
Meliton z Sardes: II Wiek
- Prawie żadna z jego prac nie przetrwała, ale Hieronim mówi, że był Premillenial
Apolinary z Hierapolis: ok. 175
- Prawie żadna z jego prac nie przetrwała, ale Hieronim mówi, że był Premillenial
Ireneusz: 120 – 202
- Czas powrotu Chrystusa – po 6,000 lat – Ireneusz (Ad. Haer. 5.28.3)
- Nauczał twierdząc, że jest to od Jana i jego uczniów
- Ucisk jest niezbędny, aby oczyścić świętych (Adv. Haer. 5.28.4)
- Że po 3,5 roku rządów antychrysta, Chrystus pojawi się dostrzegalnie po
Ucisku (5.30.4)
- Wiązał rządy szatana w Jerozolimie z kilkoma, którzy przeżyją Ucisk i
zmartwychwstałymi męczennikami – przeciwko herezji (Ad. Haer.
V:23-36)
Tertulian: 150-220
- Przed Paruzji Pana, musi być wypełnionych wiele znaków
- Kościół w Ucisku (Zmartwychwstanie 27)
- Ruch Montanistów sprawił, że temat cieszył się złą reputacją, tak, że został potępiony przez kilka synodów Azji Mniejszej
Hipolit Rzymski: 170-236
-pierwszy, aby ustalić datę Drugiego Przyjścia Pana
-Pierwsze Przyjście - 5500, Drugie
Przyjście 6000
-Arka miała 5.5 łokci!
-Pierwszy, który użył 70 tygodni Daniela jako koniec świata
A co z Dyspensacjonalizm?
1. Niewinność
(Rdz.1,1 – 3,7)
2. Świadomość (Rdz.3,8 – 8,22)
3. Rządy ludzkie (Rdz.9,1 – 11,32)
4. Obietnica (Rdz.12,1 – Wj.19,25)
5. Prawo (Wj.20,1 – Dz.2,4)
6. Łaska (Dz.2,4 – Ap.20,3)
7. Tysiącletnie Królestwo (Ap.20,4 – 20,6)
Justyn Męczennik: 4
Ireneusz: 4
Tertulian: 6?
Podsumowanie:
-Z tych, którzy piszą o temacie: 1. Nie ma sugestii o dwóch przyjściach 2. Każde wydaje się być po Ucisku
-Ucieczka od sądu nie oznacza usunięcia, ale zachowanym w – Noe, Obj. 3:10
-Czy wierzenie w bycie gotowym na Powrót Pana było „oczekiwaniem każdej
chwili”? Nie sądzę
– dla nich, tak jak w Dniu Pana w ST, powrót Pana był serią wydarzeń, kończących się Paruzją
– NIE ma żadnego jasnego fragmentu u żadnego ojca II wieku, że (I) powrót może być w każdej chwili (II) zachwycenie przed Uciskiem
- Inni pisarze II wieku nie mówią nic na ten temat,
więc nie możemy korzystać ani za ani przeciwko |