Będziemy
studiować tylko pierwsze dziesięć lat
Anabaptyzmu: 1525 - 1535
Artykuły
Schleitheimskie
I
Wstęp i Chrzest
II
Wydalenie
III
Łamanie chleba
1.
Chrzest
2.
Wydalenie
3.
Łamanie chleba
4.
Oddzielenie od obrzydliwości
5.
Pastorzy w zborach
6.
Miecz
7.
Przysięgi
(I)
Wstęp i Chrzest Wiary
Wstęp
Te
artykuły nie są powszechne, ale są charakterystyczne
dla znacznej większości Anabaptystów
Konferencja
w Schleitheim – kontrast pomiędzy “Synodem
Męczenników”, a tezami w 1527 w Augsburgu
Michał
Sattler
(1490-1527) – przeor – został spalony
Kalwin
nazywa je w
taki sposób: 'Siedem artykułów, do których się każdy Anabaptysta
odnosi...i
traktuje jak objawienie z nieba'.
„Dobrze
znane fundamentalne zasady Anabaptyzmu” (Hans
Jurgen-Goertz) „The Anabaptists”
Prawie
każde
wyznanie wiary jest odbiciem swoich czasów – więc ważne jest, aby
zrozumieć
jakieś wyzwanie w jego historycznym kontekście
(I)
Od 1527 niektórzy anabaptyści: a. Zaprzestali
prób, aby zmienić społeczeństwo, ale próbowali stworzyć nowe b.
Przestali
współpracować z reformatorami jako czymś niemożliwym c. Oddzielili się
od wojny
i buntu d. Trzecia Droga
(II)
To, co miało miejsce w Zurychu nie było
początkiem ruchu, ale kontynuacją ruchu od IV w.
(III)
Początek chrztu dla niemowląt: a. Nie
jest w NT b. Żadnego dowodu tego wydarzenia w I wieku c.
Żadna
wzmianka w Ojcach Apostolskich d. Tertulian przeciwko e.
Sobór
w Kartaginie – 253 – Cyprian – zgoda na temat chrztu dla niemowląt f.
Za
Konstantyna chrzest dla niemowląt stał się obowiązkowy
(IV)
Donatyści byli pierwszymi anabaptystami – i potem
ten ruch CIĄGLE pojawiał się od IV – XVI wieku!
(V)
Trzy chrzty : Duchem Świętym, wodą, ogniem
Dlaczego
chrzest jest na początku tego wyzwania?
Pierwszy:
chrzest
Chrzest powinien być udzielany wszystkim tym, którzy nauczyli się
pokuty i
poprawili swe życie i którzy wierzą prawdziwie że ich grzechy zostały
zgładzone
przez Chrystusa, i wszystkim którzy chodzą w zmartwychwstaniu Jezusa
Chrystusa
i życzą sobie być z nim pogrzebanymi w śmierci, aby mogli razem z nim
być z
martwych wzbudzeni i wszystkim tym, którzy mając to na myśli proszą nas
o niego
[o chrzest], i pragną go dla siebie. Wyklucza to wszelkie chrzty
niemowląt,
najwyższą i najważniejszą papieską obrzydliwość. W tym macie fundament
i
świadectwo apostołów, Mt 28, Mk 16, Dz 2,8, 16, 19. Chcemy się tego
trzymać w
prostocie, jednak pewnie i z przekonaniem.
Chrzest powinien być
udzielany wszystkim tym, którzy nauczyli się pokuty i poprawili swe
życie, i
którzy wierzą prawdziwie, i ich grzechy zostały zgładzone przez
Chrystusa:
_I)
Przeciwko Lutrowi - tylko wiara
_II) Musi być owoc
i
wszystkim którzy chodzą w zmartwychwstaniu Jezusa
Chrystusa, i życzą sobie być z nim pogrzebanymi w śmierci
_I) Chrzest
ognia – gotów, aby umrzeć za wiarę
aby
mogli
razem z nim być z martwych wzbudzeni i wszystkim tym, którzy mając to
na myśli
proszą nas o niego [o chrzest], i pragną go dla siebie.
_I)
Nadzieje zmartwychwstania
_II) Szukając duchowego, a nie politycznego królestwa
Wyklucza
to
wszelkie chrzty niemowląt, najwyższą i najważniejszą papieską
obrzydliwość.
_I)
Więc jakie wiek?
_II) Dlaczego obrzydliwość?
W tym
macie fundament i świadectwo apostołów, Mt 28, Mk
16, Dz 2,8, 16, 19. Chcemy się tego trzymać w prostocie, jednak pewnie
i z
przekonaniem.
_I) Ważność
uzasadnienia wszystkiego w Biblii
_II) Ważność NT
(II) Artykuł
Drugi: Wydalanie
Dlaczego
tutaj i
dlaczego takie ważne?
_I)
Ważność dyscypliny
_II) Próba, aby wrócić do zboru NT
_III) Kalwin i
dyscyplina
_IV) Dwa rodzaje wydalania
Drugi:
wydalenie
Zgadzamy się, co do wydalenia, jak następuje: Wydalenie powinno być
stosowane wobec wszystkich tych, którzy oddali się Panu, by chodzić w
Jego
przykazaniach, wobec wszystkich ochrzczonych w ciało Chrystusowe,
nazywanych
braćmi i siostrami, którzy jednak ześliznęli się w pewnym czasie i
wpadli w błąd
i grzech, będąc nim bezpowrotnie owładnięci. To samo należy im pokazać
dwa razy
w tajemnicy a trzeci raz jawnie dyscyplinując albo wydalając zgodnie z
przykazaniem Chrystusowym, Mt 18. Ale powinno to dziać się w poddaniu
Duchowi
(Mt 5) przed łamaniem chleba, abyśmy łamali go i jedli w jednej myśli i
jednej
miłości, i mogli pić z jednego kielicha.
Zgadzamy
się, co do wydalenia, jak następuje: Wydalenie
powinno być stosowane wobec wszystkich tych, którzy oddali się Panu, by
chodzić
w Jego przykazaniach, wobec wszystkich ochrzczonych w ciało
Chrystusowe,
nazywanych braćmi i siostrami
_I)
Członkostwo tylko dla czystych
_II) Koncepcja
Ciała
którzy
jednak ześliznęli się w pewnym czasie i wpadli w
błąd i grzech, będąc nim bezpowrotnie owładnięci.
_I)
Czym jest „błąd”?
_II)
Czym jest Grzech?
To
samo należy im pokazać dwa razy w tajemnicy a trzeci
raz jawnie dyscyplinując albo wydalając zgodnie z przykazaniem
Chrystusowym, Mt
18.
_I)
Procedura
_II)
Wydalanie przez zbór, a nie przez władze albo
przez kapłana
Ale
powinno to dziać się w poddaniu Duchowi (Mt 5) przed
łamaniem chleba, abyśmy łamali go i jedli w jednej myśli i jednej
miłości, i
mogli pić z jednego kielicha.
_I)
Kontrast z katolikami i protestantami – (I)
wygnanie i śmierć (II) Tylko z powodu doktryny
_II)
Różnica pomiędzy anabaptystami i chłopami
_III)
Ochrona przed infiltracją
_IV)
Dlaczego? Aby utrzymać czystość w zborze – dla
uczniów, które zaakceptowali tę zasadę – różnica pomiędzy narodowym i
„dobrowolnym” kościołem
_V)
Zawsze używana jako sposób przywrócenia – różnica
pomiędzy braterstwem i sektą
_VI)
Dyscyplina,
dobrze używana, zawsze prowadzi do wzrostu
(III)
Artykuł
Trzeci: Łamanie Chleba
Trzeci:
łamanie chleba
W łamaniu chleba jesteśmy jednego zdania, zgadzając się, jak
następuje:
wszyscy ci którzy pragną łamać chleb wspominając złamane ciało
Chrystusa i
wszyscy, którzy pragną pić z jednego kielicha wspominając przelaną krew
Chrystusa, powinni być zjednoczeni wcześniej przez chrzest w jedno
ciało
Chrystusowe, które jest kościołem Bożym, którego Głową jest Chrystus.
Albowiem
jak naucza Paweł, nie możemy być w tym samym czasie uczestnikami stołu
Pańskiego i stołu demonów; nie możemy w tym samym czasie pić z kielicha
Pańskiego i kielicha diabła. Czyli, wszyscy, którzy są uczestnikami
martwych
dzieł ciemności nie mają działu w świetle. Dlatego wszyscy, którzy
naśladują
diabła i świat nie mają udziału z tymi, którzy są powołani ze świata do
Boga.
Wszyscy, którzy tkwią w złem nie mają działu w dobrym.
Dlatego jest i musi tak pozostać: ktokolwiek nie został powołany przez
Boga
jedynego do jednej wiary, jednego chrztu, jednego Ducha, jednego ciała,
wraz z
wszystkimi dziećmi Bożego zboru, nie może uczestniczyć w chlebie z
nimi, jak to
musi się dziać, jeśli mamy łamać chleb zgodnie z przykazaniem
Chrystusa.
Różne
poglądy: a.
Katolicki b. Luterański c. Zwingli d. Kalwin e. Anabaptyści
W
łamaniu chleba jesteśmy jednego zdania, zgadzając się,
jak następuje:
_I) Ważność
nazwy
wszyscy
ci
którzy pragną łamać chleb wspominając złamane ciało Chrystusa i
wszyscy, którzy
pragną pić z jednego kielicha wspominając przelaną krew Chrystusa,
_I) Tylko
pamiątka
powinni
być
zjednoczeni wcześniej przez chrzest w jedno ciało Chrystusowe, które
jest kościołem
Bożym, którego Głową jest Chrystus.
_I) Nie
wolno łamać chleba bez chrztu
_II) Tylko
jeden Kościół
_III) Tylko
Jedna Głowa
Albowiem
jak naucza Paweł, nie możemy być w tym samym
czasie uczestnikami stołu Pańskiego i stołu demonów; nie możemy w tym
samym
czasie pić z kielicha Pańskiego i kielicha diabła. Czyli, wszyscy,
którzy są
uczestnikami martwych dzieł ciemności nie mają działu w świetle.
_I) Nie
mogą być dwa kościoły
_II) To co
jest w Kościele RK jest od Diabła
_III)
Przeciwko Mszy
_IV)
Nie wolno łamać chleb z tymi, które mają
społeczność z RC albo z innymi?
Dlatego
wszyscy, którzy naśladują diabła i świat nie
mają udziału z tymi, którzy są powołani ze świata do Boga. Wszyscy,
którzy
tkwią w złem nie mają działu w dobrym.
_I) „Zamknięty stół”
Dlatego
jest i musi tak pozostać: ktokolwiek nie został
powołany przez Boga jedynego do jednej wiary, jednego chrztu, jednego
Ducha,
jednego ciała, wraz z wszystkimi dziećmi Bożego zboru, nie może
uczestniczyć w
chlebie z nimi, jak to musi się dziać, jeśli mamy łamać chleb zgodnie z
przykazaniem Chrystusa.
_I) Tylko
dla wierzących
_II) Uznanie
predestynacji?
III) Jak często?
_IV) Uznanie
Jednej Głowy – żadnego papieża i żadnej
władzy
_V) Zjednoczeni w Jednym Ciele – żadnej denominacji –
uznanie każdego wierzącego jako członka w tym Ciele
_VI) Czymś
niemożliwym, aby być członkiem Kościoła
narodowego i lokalnego zboru jednocześnie