Praktyczny wykład Nowego Testamentu – List do Rzymian I

Kurs w oparciu o List apostoła Pawła do Rzymian w ramach cyklu „Praktyczny wykład Nowego Testamentu” może budzić zdziwienie lub pytanie: czy rzeczywiście w tym, dla wielu najpoważniejszym teologicznym dziele apostoła Pawła, wymiar praktyczny jest aż tak istotny i obszerny, by budować cały kurs z takiej perspektywy. Muszę przyznać, że jeszcze jakiś czas temu i ja odnalazłbym się w gronie niedowierzających. Teraz jednak, po kilku latach spędzonych nad listem Pawła, mogę z całą odpowiedzialnością stwierdzić, że jego list jest nie tylko przesycony troską o właściwą praktykę życia wierzących, ale też na adekwatną Ewangelii praktykę zorientowany. Dla Pawła jednak właściwa praktyka stanowi wynik zrozumienia istoty Ewangelii, dlatego aspekt praktyczny nie pojawia się w treści listu w pierwszej kolejności, ale w dalszej, jako rezultat, wynik pojęcia dzieła Boga w Chrystusie.
Jedną z trudności listu jest fakt, że lekcje Pawła nie są zwykłym wykładem, ale wyrażane są w polemicznym dialogu. Zanim więc zostaną wyciągnięte na wierzch lekcje praktyczne, Paweł musi rozprawić się z szeregiem problemów o różnym charakterze, które praktykę dyktowaną przez Ewangelię o Chrystusie utrudniały lub czyniły wręcz niemożliwą.
No i proszę, choć to tylko zaproszenie, a już wpadliśmy na grunt dyskusji o kluczowych kwestiach kontekstu Listu do Rzymian. Rzeczywiście, trudno będzie nam uciec od podjęcia szeregu problemów tworzących kontekst sytuacji, koncepcji teologicznych Pawła i trudności interpretacyjnych.
List do Rzymian apostoła Pawła, to wyjątkowa księga Nowego Testamentu. Jej waga dla teologii chrześcijańskiej, zwłaszcza protestanckiej i ewangelikalnej, ale też różne obciążenia jakie sprowadziła na nią historia koncepcji i sporów teologicznych, czynią z niej tekst bardzo trudny do rozważań, do komentowania, ale i do uczciwej analizy. W takim kontekście łatwo bronić swoich pozycji, łatwo też o polityczną poprawność… Powyższe może też zrodzić pytanie, czy długie lata angażowania listu do Rzymian w polemiki nie nadużyły jego przesłania i oryginalnego wywodu autora. Innymi słowy, czy wciąż odczytujemy list Pawła w jego własnym kontekście, na jego warunkach, a nie na naszych? Czy nadążamy bardziej za Pawłem, czy raczej za utartym sposobem odczytu jego tekstu?
Decydując się na prezentację Listu do Rzymian z perspektyw hebrajskiej retoryki biblijnej, czynię to z przekonaniem, że takie podejście może skokowo przenieść nas bliżej sedna listu i logiki wywodu Pawła (takie przynajmniej są moje dotychczasowe doświadczenia). Może się to stać jednak tylko pod warunkiem, że istnieje rozwiązanie kompozycji listu do Rzymian, które jest dostatecznie przekonujące. Otóż, pojawienie się kursu opartego na liście do Rzymian nie jest eksperymentem. Ostatnich kilka lat upłynęło mi na badaniu tego tekstu, a rezultaty mogli już poznać i ocenić wierzący z różnych środowisk. Pozytywne odbiór i ocena wyniku stały się zachętą do podzielenia się nową wizją listu do Rzymian w ramach Szkoły Biblijnej BEREI.
Zapraszając do wspólnego przejścia przez List do Rzymian, zapewniam, że będzie to spotkanie z Pawłem na zupełnie nowy sposób. Może się też zdarzyć, że stanie się okazją do świeżego spotkania z Ewangelią zwiastowaną przez Pawła. Ufam, że prezentacja Listu do Rzymian ostatecznie sprawi, że i my, podążając tropem interwencji Pawła, odkryjemy takie życie w Chrystusie, do jakiego wzywał apostoł Paweł wszystkich odbiorców jego słów.
 

  • Prezentacja materiału będzie prowadzona z perspektywy hebrajskiej retoryki biblijnej (HRB) w podejściu semantyczno-tematycznym (PS-T).
  • Całość materiału Listu do Rzymian podzielona została na dwie części. Niniejszy kurs stanowi część pierwszą. Druga część kursu planowana jest na semestr wiosenny w roku 2017/2018 (zob. PLAN WYKŁADÓW)

 
Zapraszam serdecznie do wspólnego wejścia w praktyczny wymiar Listu do Rzymian.
 
Marek Kaczmarczyk

MP3:

Prezentacja

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [11.01 MB]

Skrypt wykładów

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [332.59 KB]

MP3:

Prezentacja:

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [6.05 MB]

MP3:

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [3.55 MB]


Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [6.21 MB]


Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [3.28 MB]


Wymagania:
I. Obejrzenie (wysłuchanie) wszystkich wykładów.
II. Napisanie pracy zaliczeniowej.
Temat pracy zaliczeniowej:
Temat pracy – Dodatkowe informacje
Objętość pracy ok 3-4 str.
Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymasz certyfikat ukończenia kursu 🙂