Będziemy studiować tylko pierwsze dziesięć lat Anabaptyzmu: 1525 – 1535
Artykuły Schleitheimskie
1. Chrzest
2. Wydalenie
3. Łamanie chleba
4. Oddzielenie od obrzydliwości
5. Pastorzy w zborach 
6. Miecz
7. Przysięgi
I)                       Artykuł 4: Oddzielenie od Zła
1.                  Dwa systemy „Dualizmu”
2.                  Przykłady „Dualizmu” – Waldensi, Albigensi i Katarzy
3.                  Oskarżeniem „Dualizmu” w kontekście uświęcenia jest prawda!
Albowiem prawdziwie stworzenie Boże jest jedynie dwóch rodzajów, dobrego i złego, wierzącego i niewierzącego, ciemności i światła, świata i tych, którzy nie są ze świata, świątyni Bożej i bałwanów, Chrystusa i Beliala”
Wiara powinna dotykać każdego aspektu Twojego życia
I) Moralna separacja (II) Polityczna separacja (III) Teologiczna separacja
(I) Moralna separacja
Anabaptysta rozpoznany raczej przez swoje życie, niż swoją doktryną:
Kasper Zachers opisany został jako: „niepostrzeganego przez zwykły lud jako anabaptystę, gdyż jest osobą grubiańską, z łatwością wdającym się w spory z innymi,   zaczynający bójki oraz kłótnie,  przeklinający i złorzeczący, zakłócający spokój, noszący przy sobie broń.”
– nawet Diabeł może się pojawić jako anioł światłości!
– chodzenie do karczm
II)                    Polityczna Separacja:
a. głosowanie
b. praca jako urzędnik
c. cechy (związek pracy)
III) Teologiczna separacja: od której powinniśmy stronić i uciekać. Przez to rozumie się wszystkie papieskie i antypapieskie dzieła i kościelne nabożeństwa 
a. Obecność na mszy
b. Obecność na kazaniach reformatorów
c.       Współpraca (ekumenizm)
d. Literatura
II)                    Artykuły 5: Pastorzy w zborach
Wstęp: 
1.     Nie chcieli zrobić reformacji, raczej powrót do Kościoła NT
2.     Gdzie w NT jest papież, kardynał albo arcybiskup?
Różnica pomiędzy biskupem i starszym – Wyznanie kościoła w Strasburgu 1568 – nie ma różnicy
Jak pastorzy byli wybrani?
Jeśli zdarzy się, że ze względu na krzyż pastor ten zostanie wygnany czy posłany do Pana, inny powinien być wybrany w jego miejsce tej samej godziny
a. Pasterz wybrany przez lokalny zbór i przez Ducha Świętego
b. W jaki sposób?  Za zgodą zgromadzenia
c. Nałożenie rąk starszych
Kwalifikacje
Pastor w kościele Bożym powinien, jak nakazał Paweł, być człowiekiem o dobrej reputacji pośród tych, którzy są poza nami:
a. Księża jako kontrast do życia
b. Usunięcie jeśli życie nie jest w porządku
c. Kwalifikacje moralne i duchowe, nie akademickie
d. Muszą być żonaci, mając swoje dzieci
Ponadto, taki powinien być wspierany przez zbór, który go wyznaczył, w czym może potrzebować, aby ten, kto Ewangelię głosi mógł z niej żyć, jak nakazał Pan.
a. Wspierany przez lokalny zbór, a nie przez hierarchię albo przez władzę
b. Każdy zbór niezależny
c. Zbiorowa odpowiedzialność
Jeśli pastor zrobił coś, co podlega karceniu, nie powinien być napominany inaczej jak w oparciu o dwóch lub trzech świadków. A kiedy grzeszą, powinni być karceni przed wszystkimi, aby inni widzieli i się bali.
a. Bez centralnego autorytetu
b. Dyscyplina w rękach lokalnego zboru
c. Nikt nie jest „niedotykalny”
d. Jeden pasterz albo więcej?
 
									
| (01) | (02) | (03) | (04) | (05) | (06) | (07) | 
| 1521-22 | 1521 | 1525 | 1525/26 | 1529 | Ok. 1530 | 1528 | 
| Prorocy z Zwickau | – | Zurych | Niemiec Południowa (Augsburg) | Niemiec Północny i Holandia | Spirytualiści | Hutterzy | 
|  | Tomasz Muntzer | Konrad Grebel, Michael Sattler
& Balthasar Hubmaier | Hans Denck (1500-1527), Hans Hut & Pilgrim Marpeck (zm. 1556) | Melchior Hoffman | Sebastian Franck(1499-1542), Kasper Schwenkfeld(1490-1561) | Jakub Hutter (zm. 1536) | 
|  | 1524-25 |  |  |  |  |  | 
|  | Wojna Chłopców | „Takie opinie mieli Sattler i jego uczniowie, ale ich było tylko kilku” (Franck) | Samoobrona i wojna | Walka o Królestwo |  |  | 
|  |  |  |  | Od ok. 1536:Mennonici |  |  | 
Problem jeśli chodzi o definicję „Anabaptysty” w pierwszym pokoleniu
1521-1525: Zwickau i Wittenberg
Prorocy z Zwickau
A B Karlstadt
Tomasz Munzter – główny lider Anabaptystów zarówno według Lutra jak i Melanchtona
Czy „wojna chłopców” była ruchem anabaptystów?
Pierwszy chrzest dla dorosłych w Zurychu w roku 1525
Szwajcaria:
Sytuacja najemników w Szwajcarii – Zwingli
Zgon Zwingliego – 1531
Listy między Greblem & Muntzerem
Grebel i przemoc – „Pierwszy absolutny nowoczesny pacyfista” a. Przeciwko obronie religii przez siłę b. W przeciwieństwie do Lutra i Kalwina, przeciwko proszeniu rządu o pomoc militarną c. Chrześcijanin nie mógł mieć funkcji państwowej
Baltashar Hubmaier (1480-1528) : a. Rząd jest dany przez Boga, aby nas chronić b. Chrześcijanie powinni płacić podatki c. Odpowiedzialnością chrześcijan jest walczyć, aby bronić państwa
Południowe Niemcy / Austria
Hans Hut a. Uznał bliskie przyjście Pana Jezusa – 1528 i to, że musimy walczyć o Królestwo b. Hans Hut zgodził się z wojną w pewnych sytuacjach
Pilgrim Marpeck a. 1531: przeciwko używaniu miecza jeśli chodzi o samoobronę b. przeciwko noszeniu broni
Wpływ Drugiego Przyjścia Pana Jezusa i Królestwa Tysiąclecia
Północne Niemcy i Holandia
Melchior Hoffman
Munster: 1534-35
Dopiero drugie pokolenie, pod wypływem Menno Simons, sprawiło że Anabaptyzm w Niemczech i Holandii stał się pacyfistyczny
Menno Simons zmieniał swój pogląd stopniowo
Dlaczego zmiana na pacyfizm w drugim pokoleniu?
Cała ta sprawy zależy od trzech pytań:
Początek Anabaptyzmu – 1525 albo wcześniej
Zasięg Anabaptyzmu – Czy odrzucimy pewne grupy tylko dlatego, że nie zgadzają się z naszym światopoglądem?
Miecz: Praktyczne zastosowanie:
Jak wygląda nauczenie Biblii na ten temat?
Oko za oko, ząb za ząb
Historia Izraela
Nauczanie Jana Chrzciciela (Łk. 3:14)
Nadstawienie drugiego policzka (Mat. 5:38-39)
Korneliusz (Dz. Apol. 10:1-2)
Rzym.13:1-7
1 Kor. 7:20
Objawienie 19:13-16
Jak wygląda sprawa pacyfizmu w historii Kościoła?
Waldensi
Albigensi
Kamizardzi
Hugenoci
Husyci
Wojna Religii we Francji w XVI w.
Praktyczne zastosowanie
Potrzeba rozróżniania pomiędzy sprawiedliwą wojną i niesprawiedliwą wojną – Hubmaier
Walka w imieniu religii
Kwestia kary śmierci
Kara fizyczna
Samoobrona
Obrona innych
Noszenie broni przy sobie
Sztuka walki
 
									
1525 – 1535
Historia anabaptyzmu należy do kategorii „teraz możemy o tym mówić!” Jest możliwe, że nie ma żadnej grupy w historii chrześcijaństwa, która została osądzona tak niesprawiedliwie jak anabaptyści XVI wieku. Ich losem jest albo bycie źle zrozumiałym, albo całkowicie zignorowany. Z wyjątkiem obecnego pokolenia, wszyscy oprócz niewielu kompetentnych historyków dołączyli do traktowania 'kciuków w dół’, który trwał przez cztery wieki. (Wiliam Estep, 
The Anabaptist Story, 1.)
Dlaczego tak było?
 	- Błędna informacja – np. List Judy i Ks. Henocha
- Brak źródła
- Brak zainteresowania
- Munster
- Brak rozumienia słowa „Anabaptysta”
- Problem definicji i ich użytku przez Marksistów
Dlaczego nagle zainteresowanie w XX w.?
 	- Ruch „Wolnego Kościoła”
- Czas i możliwość
- Uchodźcy
Teologia Anabaptystów
Wszystko zależy od tego, co oznacza „anabaptysta”?
 	- Nowe nawrócenie i nowe życie
- Nie reformacja, ale przywrócenie
- Czym jest Kościół? (I) Tylko wierzący (II) W państwie, ale nie państwo (III) zawsze resztki
- Bez hierarchii
- Kwestia autonomii – pierwszy wiek i czasy prześladowania
- Różnica pomiędzy autonomią i niezależnością – Relacja między zborami
- Zagrożenia prywatnej interpretacji – Kwestia autorytetu
- Kwestia „rozliczenia”
- Misja
- Chrystologia
- Nie systematyczna teologia, ale „żywa” teologia – ruch nie miał wielu teologów, ale mnóstwo męczenników!
Męczeństwo: – dla prześladowanie
 	- Trzy chrzty
- Krótkie życie większości liderów
- Poziom męczeństwa – jeden z największych, jeśli nie największy i historii Kościoła
 	- Feliks Manz – pierwszy – 6 Marzec, 1526
- Michał Sattler
- Jedno miejsce i 350 na raz
- Nastawienie: (I) Lutra (II) Zwingliego (III) Kalwina – nikt zabity przez niego
- Munster był potrzebnym wytłumaczeniem
- Prawie nigdzie nie było dla nich bezpiecznie – Polska wyjątkiem
- Charakter kościoła podziemnego
Tak się stało, że na jedną okazję ponad dwudziestu mężczyzn, wdów, kobiet w ciąży i dziewczynek, było wrzuconych do okropnego, ciemnego lochu, aby spędzić resztę swojego życia nie widząc ani słońca ani księżyca i aby zakończyć swoje dnia o chlebie i wodzie. Byli skazani na pozostanie w tym stanie w tych ciemnych lochach, aby umrzeć, aby śmierdzieć i rozkładać się, umarli i żywi razem, aż żaden z nich nie pozostanie.
Konkluzja – Podsumowanie i lekcje dla Nas dzisiaj
 	- Kilka ruchów – Pan Bóg działa w różnych miejscach jednocześnie
- Ani katolicki ani protestancki
- Tylko jeden autorytet – Biblia! Żaden kościół, żadna tradycja, żaden nauczyciel
- Przywilej prywatnej interpretacji
- Przeciwko ekumenizmu
- Chrześcijaństwo jak życie uczniostwa
- Jeśli Biblia mówi „tak” – „zrób” – Reformacja tak daleko tak jak Biblia wymaga
- Ważność trzech chrztów – chęć, aby dać Bogu za wszelką cenę
- Unikanie arogancji przyznanie praw autorskich prawdzie – Sektarianizm: „Chrzest, którego nauczam, i chrzest, którego rzekomo On nauczał, są tak od siebie oddalone jak niebo i ziemia, wschód i zachód, Chrystus i Belial” (Hubmaier)
- Pozwalanie na wolność tam, gdzie Biblia tego nie określa – moda na chrzest
- Ważność misji
- Wybaczenie wrogów