Richard O’Connell – Historia Anabaptystów
Lekcja 6 – plik mp3 |
Lekcja 7 – plik mp3 |
Lekcja 8 – plik mp3 |
Będziemy studiować tylko pierwsze dziesięć lat Anabaptyzmu: 1525 – 1535
Artykuły Schleitheimskie
1. Chrzest
2. Wydalenie
3. Łamanie chleba
4. Oddzielenie od obrzydliwości
5. Pastorzy w zborach
6. Miecz
7. Przysięgi
I) Artykuł 4: Oddzielenie od Zła
1. Dwa systemy „Dualizmu”
2. Przykłady „Dualizmu” – Waldensi, Albigensi i Katarzy
3. Oskarżeniem „Dualizmu” w kontekście uświęcenia jest prawda!
Albowiem prawdziwie stworzenie Boże jest jedynie dwóch rodzajów, dobrego i złego, wierzącego i niewierzącego, ciemności i światła, świata i tych, którzy nie są ze świata, świątyni Bożej i bałwanów, Chrystusa i Beliala”
Wiara powinna dotykać każdego aspektu Twojego życia
I) Moralna separacja (II) Polityczna separacja (III) Teologiczna separacja
(I) Moralna separacja
Anabaptysta rozpoznany raczej przez swoje życie, niż swoją doktryną:
Kasper Zachers opisany został jako: „niepostrzeganego przez zwykły lud jako anabaptystę, gdyż jest osobą grubiańską, z łatwością wdającym się w spory z innymi, zaczynający bójki oraz kłótnie, przeklinający i złorzeczący, zakłócający spokój, noszący przy sobie broń.”
– nawet Diabeł może się pojawić jako anioł światłości!
– chodzenie do karczm
II) Polityczna Separacja:
a. głosowanie
b. praca jako urzędnik
c. cechy (związek pracy)
III) Teologiczna separacja: od której powinniśmy stronić i uciekać. Przez to rozumie się wszystkie papieskie i antypapieskie dzieła i kościelne nabożeństwa
a. Obecność na mszy
b. Obecność na kazaniach reformatorów
c. Współpraca (ekumenizm)
d. Literatura
II) Artykuły 5: Pastorzy w zborach
Wstęp:
1. Nie chcieli zrobić reformacji, raczej powrót do Kościoła NT
2. Gdzie w NT jest papież, kardynał albo arcybiskup?
Różnica pomiędzy biskupem i starszym – Wyznanie kościoła w Strasburgu 1568 – nie ma różnicy
Jak pastorzy byli wybrani?
Jeśli zdarzy się, że ze względu na krzyż pastor ten zostanie wygnany czy posłany do Pana, inny powinien być wybrany w jego miejsce tej samej godziny
a. Pasterz wybrany przez lokalny zbór i przez Ducha Świętego
b. W jaki sposób? Za zgodą zgromadzenia
c. Nałożenie rąk starszych
Kwalifikacje
Pastor w kościele Bożym powinien, jak nakazał Paweł, być człowiekiem o dobrej reputacji pośród tych, którzy są poza nami:
a. Księża jako kontrast do życia
b. Usunięcie jeśli życie nie jest w porządku
c. Kwalifikacje moralne i duchowe, nie akademickie
d. Muszą być żonaci, mając swoje dzieci
Ponadto, taki powinien być wspierany przez zbór, który go wyznaczył, w czym może potrzebować, aby ten, kto Ewangelię głosi mógł z niej żyć, jak nakazał Pan.
a. Wspierany przez lokalny zbór, a nie przez hierarchię albo przez władzę
b. Każdy zbór niezależny
c. Zbiorowa odpowiedzialność
Jeśli pastor zrobił coś, co podlega karceniu, nie powinien być napominany inaczej jak w oparciu o dwóch lub trzech świadków. A kiedy grzeszą, powinni być karceni przed wszystkimi, aby inni widzieli i się bali.
a. Bez centralnego autorytetu
b. Dyscyplina w rękach lokalnego zboru
c. Nikt nie jest „niedotykalny”
d. Jeden pasterz albo więcej?
Lekcja 9 – plik mp3 |
Lekcja 10 – plik mp3 |
Lekcja 11 – plik mp3 |
(01) | (02) | (03) | (04) | (05) | (06) | (07) |
1521-22 | 1521 | 1525 | 1525/26 | 1529 | Ok. 1530 | 1528 |
Prorocy z Zwickau | – | Zurych | Niemiec Południowa (Augsburg) | Niemiec Północny i Holandia | Spirytualiści | Hutterzy |
Tomasz Muntzer | Konrad Grebel, Michael Sattler & Balthasar Hubmaier | Hans Denck (1500-1527), Hans Hut & Pilgrim Marpeck (zm. 1556) | Melchior Hoffman | Sebastian Franck(1499-1542), Kasper Schwenkfeld(1490-1561) | Jakub Hutter (zm. 1536) | |
1524-25 | ||||||
Wojna Chłopców | „Takie opinie mieli Sattler i jego uczniowie, ale ich było tylko kilku” (Franck) | Samoobrona i wojna | Walka o Królestwo | |||
Od ok. 1536:Mennonici |
Lekcja 12 – plik mp3 |
Lekcja 13 – plik mp3 |
Lekcja 14 – plik mp3 |
- Błędna informacja – np. List Judy i Ks. Henocha
- Brak źródła
- Brak zainteresowania
- Munster
- Brak rozumienia słowa „Anabaptysta”
- Problem definicji i ich użytku przez Marksistów
- Ruch „Wolnego Kościoła”
- Czas i możliwość
- Uchodźcy
- Nowe nawrócenie i nowe życie
- Nie reformacja, ale przywrócenie
- Czym jest Kościół? (I) Tylko wierzący (II) W państwie, ale nie państwo (III) zawsze resztki
- Bez hierarchii
- Kwestia autonomii – pierwszy wiek i czasy prześladowania
- Różnica pomiędzy autonomią i niezależnością – Relacja między zborami
- Zagrożenia prywatnej interpretacji – Kwestia autorytetu
- Kwestia „rozliczenia”
- Misja
- Chrystologia
- Nie systematyczna teologia, ale „żywa” teologia – ruch nie miał wielu teologów, ale mnóstwo męczenników!
- Trzy chrzty
- Krótkie życie większości liderów
- Poziom męczeństwa – jeden z największych, jeśli nie największy i historii Kościoła
- Feliks Manz – pierwszy – 6 Marzec, 1526
- Michał Sattler
- Jedno miejsce i 350 na raz
- Nastawienie: (I) Lutra (II) Zwingliego (III) Kalwina – nikt zabity przez niego
- Munster był potrzebnym wytłumaczeniem
- Prawie nigdzie nie było dla nich bezpiecznie – Polska wyjątkiem
- Charakter kościoła podziemnego
- Kilka ruchów – Pan Bóg działa w różnych miejscach jednocześnie
- Ani katolicki ani protestancki
- Tylko jeden autorytet – Biblia! Żaden kościół, żadna tradycja, żaden nauczyciel
- Przywilej prywatnej interpretacji
- Przeciwko ekumenizmu
- Chrześcijaństwo jak życie uczniostwa
- Jeśli Biblia mówi „tak” – „zrób” – Reformacja tak daleko tak jak Biblia wymaga
- Ważność trzech chrztów – chęć, aby dać Bogu za wszelką cenę
- Unikanie arogancji przyznanie praw autorskich prawdzie – Sektarianizm: „Chrzest, którego nauczam, i chrzest, którego rzekomo On nauczał, są tak od siebie oddalone jak niebo i ziemia, wschód i zachód, Chrystus i Belial” (Hubmaier)
- Pozwalanie na wolność tam, gdzie Biblia tego nie określa – moda na chrzest
- Ważność misji
- Wybaczenie wrogów