Ewangelia Łukasza cz. 2 – PWNT – Marek Kaczmarczyk


Witam serdecznie na kursie kontynuującym rozważania nad Ew. Łukasza.
„Praktyczny wykład …”, to cykl kursów, który już od kilku lat jest obecny w Szkole Biblijnej BEREA i wciąż jest poszerzany. Wspólnym mianownikiem wszystkich kursów tego cyklu jest szczególna ekspozycja praktycznych aspektów omawianych ksiąg. „PWNT – Ewangelia według Łukasza – cz. II” jest kontynuacją kurs „PWNT – Ewangelia według Łukasza – cz. I”. Kurs koncentruje swoją uwagę na trzeciej Ewangelii.
Materiał cz. II obejmuje zakres Ewangelii Łukasza od 10,21-24,53.
Prezentacja materiału będzie prowadzona z perspektywy hebrajskiej retoryki biblijnej (HRB) w podejściu semantyczno-tematycznym (PS-T).
Celem podstawowym kursu „PWNT – Ewangelia według Łukasza” jest przegląd materiału Ewangelii Łukasza z takiej perspektywy i w taki sposób, aby wyeksponować zawarte w niej elementy praktyczne. Będziemy zainteresowani stykiem Słowa z naszym życiem.
Cele drugorzędne zajęć to uwrażliwienie studentów na odbiór treści tekstu poprzez jego kompozycję oraz zapoznanie z regułami odczytywania kompozycji tekstu określonymi przez PS-T.

Literatura
W przypadku niniejszego kursu trudno o ściśle adekwatną literaturę (nie jest on oparty na materiałach opublikowanych). Dlatego ograniczę swoje sugestie do pewnego minimum pozycji, które choć odnoszą się do tekstu Ewangelii według Łukasza z różnych perspektyw, ale w odniesieniu do poszczególnych fragmentów mogą okazać się interesujące i poszerzające spojrzenie w stosunku do tego, o czym będzie mowa w czasie wykładów. Pozycje podałem w porządku alfabetycznym. Szczególnie polecam Komentarze F. Mickiewicza i D. Goodinga.
Barclay W., Ewangelia św. Łukasza, Słowo Prawdy, Warszawa 1984.
Gooding D., Według Łukasza. Nowe spojrzenie na trzecią Ewangelię, Wydawnictwo Ewangeliczne,1992.
Harris Robert J., Ewangelia według świętego Łukasza, w: Katolicki Komentarz Biblijny, Vocatio, 2001.
Kelner Craig S., Historyczno-kulturowy komentarz do Nowego Testamentu, Vocatio, Warszawa 2000.
Meynet R., Czytaliście św. Łukasza? Przewodnik, który prowadzi do Spotkania, WAM, 1998.
Mickiewicz F., Ewangelia według św. Łukasza rozdziały 1-11. Wstęp. Przekład z oryginału. Komentarz., Nowy Komentarz Biblijny. Edycja Świętego Pawła, Częstochowa, 2011.



Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [266.71 KB]






Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [258.57 KB]






Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [314.45 KB]






Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [314.45 KB]






Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [264.05 KB]




Wymagania:
I. Obejrzenie (wysłuchanie) wszystkich wykładów.
II. Napisanie pracy zaliczeniowej.
Temat pracy zaliczeniowej:
Spośród fragmentów (w skali mikro lub makro), które zostały przedstawione w trakcie kursu, wybierz taki jeden, góra dwa, który aktualnie, w sferze praktycznej, wybrzmiał dla ciebie najmocniej. Przedstaw jak go rozumiałeś do tej pory, a jak go rozumiesz teraz (jakie są tego dla ciebie nowe konsekwencje). Zaznacz jak najwyraźniej to, co uległo zmianie.
Objętość pracy ok. 5 str.
Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymacie certyfikat ukończenia kursu 🙂

    Ewangelia Łukasza cz. 1 – PWNT – Marek Kaczmarczyk


    Witam serdecznie na kursie kontynuującym rozważania nad Ew. Łukasza.
    „Praktyczny wykład …”, to cykl kursów, który już od kilku lat jest obecny w Szkole Biblijnej BEREA i wciąż jest poszerzany. Wspólnym mianownikiem wszystkich kursów tego cyklu jest szczególna ekspozycja praktycznych aspektów omawianych ksiąg. Kurs koncentruje swoją uwagę na trzeciej Ewangelii.
    Materiał cz. I obejmuje zakres Ewangelii Łukasza od 1,1-10,20.
    Prezentacja materiału będzie prowadzona z perspektywy hebrajskiej retoryki biblijnej (HRB) w podejściu semantyczno-tematycznym (PS-T).
    Celem podstawowym kursu „PWNT – Ewangelia według Łukasza” jest przegląd materiału Ewangelii Łukasza z takiej perspektywy i w taki sposób, aby wyeksponować zawarte w niej elementy praktyczne. Będziemy zainteresowani stykiem Słowa z naszym życiem.
    Cele drugorzędne zajęć to uwrażliwienie studentów na odbiór treści tekstu poprzez jego kompozycję oraz zapoznanie z regułami odczytywania kompozycji tekstu określonymi przez PS-T.

    Literatura
    W przypadku niniejszego kursu trudno o ściśle adekwatną literaturę (nie jest on oparty na materiałach opublikowanych). Dlatego ograniczę swoje sugestie do pewnego minimum pozycji, które choć odnoszą się do tekstu Ewangelii według Łukasza z różnych perspektyw, ale w odniesieniu do poszczególnych fragmentów mogą okazać się interesujące i poszerzające spojrzenie w stosunku do tego, o czym będzie mowa w czasie wykładów. Pozycje podałem w porządku alfabetycznym. Szczególnie polecam Komentarze F. Mickiewicza i D. Goodinga.
    Barclay W., Ewangelia św. Łukasza, Słowo Prawdy, Warszawa 1984.
    Gooding D., Według Łukasza. Nowe spojrzenie na trzecią Ewangelię, Wydawnictwo Ewangeliczne,1992.
    Harris Robert J., Ewangelia według świętego Łukasza, w: Katolicki Komentarz Biblijny, Vocatio, 2001.
    Kelner Craig S., Historyczno-kulturowy komentarz do Nowego Testamentu, Vocatio, Warszawa 2000.
    Meynet R., Czytaliście św. Łukasza? Przewodnik, który prowadzi do Spotkania, WAM, 1998.
    Mickiewicz F., Ewangelia według św. Łukasza rozdziały 1-11. Wstęp. Przekład z oryginału. Komentarz., Nowy Komentarz Biblijny. Edycja Świętego Pawła, Częstochowa, 2011.



    Loader Loading...
    EAD Logo Taking too long?

    Reload Reload document
    | Open Open in new tab

    Download [452.00 KB]






    Loader Loading...
    EAD Logo Taking too long?

    Reload Reload document
    | Open Open in new tab

    Download [363.62 KB]






    Loader Loading...
    EAD Logo Taking too long?

    Reload Reload document
    | Open Open in new tab

    Download [259.15 KB]






    Loader Loading...
    EAD Logo Taking too long?

    Reload Reload document
    | Open Open in new tab

    Download [276.50 KB]






    Loader Loading...
    EAD Logo Taking too long?

    Reload Reload document
    | Open Open in new tab

    Download [285.33 KB]





    Wymagania:
    I. Obejrzenie (wysłuchanie) wszystkich wykładów.
    II. Napisanie pracy zaliczeniowej.
    Temat pracy zaliczeniowej:
    Spośród fragmentów (w skali mikro lub makro), które zostały przedstawione w trakcie kursu, wybierz taki jeden, góra dwa, który aktualnie, w sferze praktycznej, wybrzmiał dla ciebie najmocniej. Przedstaw jak go rozumiałeś do tej pory, a jak go rozumiesz teraz (jakie są tego dla ciebie nowe konsekwencje). Zaznacz jak najwyraźniej to, co uległo zmianie.
    Objętość pracy ok. 5 str.
    Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
    Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymacie certyfikat ukończenia kursu 🙂

      Jak powstała Biblia – Dariusz Czyszczoń


      Pliki mp3


      Pliki mp3


      Pliki mp3


      Pliki mp3

      Temat pracy zaliczeniowej:
      „Kocham Boże Słowo, Całe Słowo, Słowo w Słowo” – Opisz jak rozumiesz powyższe stwierdzenie – stawiając siebie w roli tłumacza.
      Objętość pracy ok 3-4 str.
      Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
      Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymacie certyfikat ukończenia kursu 🙂

         

        Księgi Kronik, Ezdrasza i Nehemiasza – PWST


        Serdecznie zapraszam do „podróży” po Księgach Kronik, Ezdrasza i Nehemiasza, które zawierają natchnione Słowa Boga z ważnym przesłaniem także dla uczniów Chrystusa.
        Integralną częścią kursu jest osobiste czytanie Ksiąg Kronik, Ezdrasza i Nehemiasza z jednoczesnym wyszukiwaniem tekstów dotykających trzech kluczowych tematów:

        • O Bogu,
        • O Chrystusie,
        • O drodze.

        Jedyną lekturą obowiązkową jest Biblia. Jestem przekonany, że nigdy nie zabraknie duchowego pokarmu i Bożego błogosławieństwa przy zajmowaniu się Jego Słowem.
        Podczas czytania proszę z ołówkiem /kredkami/ w ręku odznaczać wersety dotyczące trzech tematów (o Bogu, o Chrystusie, o drodze)”. Sugeruję kolorowanie Biblii w trzech kolorach, ale można to robić dowolnie (np. trzy kolumny w notatniku lub zaznaczyć ołówkiem na marginesie Biblii: B, CH, lub D etc. Niezależnie od wybranej metody istotne jest, żeby to robić równolegle z wysłuchiwaniem wykładów. Będzie to niejako zbieranie informacji przydatnych do napisania pracy końcowej na wybrany temat.
        Pozdrawiam serdecznie i życzę Bożej opieki.
        Krzysztof Gołębiowski

        Lekcja 1

        Lekcja 2

        Lekcja 3

        Loader Loading...
        EAD Logo Taking too long?

        Reload Reload document
        | Open Open in new tab

        Download [803.96 KB]

        Lekcja 4

        Lekcja 5

        Lekcja 6

        Loader Loading...
        EAD Logo Taking too long?

        Reload Reload document
        | Open Open in new tab

        Download [899.46 KB]

        Lekcja 7

        Lekcja 8

        Lekcja 9

        Loader Loading...
        EAD Logo Taking too long?

        Reload Reload document
        | Open Open in new tab

        Download [732.16 KB]

        Lekcja 10

        Lekcja 11

        Lekcja 12

        Loader Loading...
        EAD Logo Taking too long?

        Reload Reload document
        | Open Open in new tab

        Download [1.69 MB]

        Lekcja 13

        Lekcja 14

        Lekcja 15

        Loader Loading...
        EAD Logo Taking too long?

        Reload Reload document
        | Open Open in new tab

        Download [3.22 MB]


        Wymagania:
        I. Obejrzenie (wysłuchanie) wszystkich wykładów.
        II. Napisanie pracy zaliczeniowej.

        Tematy pracy zaliczeniowej (do wyboru):
        I. Chrystus objawiony w Księgach Kronik, Ezdrasza i Nehemiasz.
        II. Obraz Boga w tych księgach ST.
        III. Czego nauczyłeś się z tekstów „o Drodze”, które odszukałeś?
        Objętość pracy ok 3-4 str.
        Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
        Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymacie certyfikat ukończenia kursu 🙂
        Temat pracy – W oparciu materiał biblijny z kursu odpowiedz…
        Objętość pracy ok 3-4 str.
        Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
        Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymacie certyfikat ukończenia kursu 🙂

          Praktyczny wykład Starego Testamentu – Księgi Królewskie


          Serdecznie zapraszam do „podróży” po Księgach Królewskich, które zawierają natchnione Słowa Boga z ważnym przesłaniem także dla uczniów Chrystusa.
          Integralną częścią kursu jest osobiste czytanie Ksiąg Królewskich z jednoczesnym wyszukiwaniem tekstów dotykających trzech kluczowych tematów:

          • O Bogu,
          • O Chrystusie,
          • O drodze.

          Jedyną lekturą obowiązkową jest Biblia. Jestem przekonany, że nigdy nie zabraknie duchowego pokarmu i Bożego błogosławieństwa przy zajmowaniu się Jego Słowem.
          Podczas czytania proszę z ołówkiem /kredkami/ w ręku odznaczać wersety dotyczące trzech tematów (o Bogu, o Chrystusie, o drodze)”. Sugeruję kolorowanie Biblii w trzech kolorach, ale można to robić dowolnie (np. trzy kolumny w notatniku lub zaznaczyć ołówkiem na marginesie Biblii: B, CH, lub D etc. Niezależnie od wybranej metody istotne jest, żeby to robić równolegle z wysłuchiwaniem wykładów. Będzie to niejako zbieranie informacji przydatnych do napisania pracy końcowej na wybrany temat.
          Pozdrawiam serdecznie i życzę Bożej opieki.
          Krzysztof Gołębiowski

          Część 1

           

                plik mp3
           

          Część 2

           

                plik mp3
           

          Część 3

           

                plik mp3
           

          Część 4

           

                plik mp3
           

          Część 5

           

                plik mp3
           

          Część 6

           

          Z powodów technicznych nie nagrał się ten wykład.


          Lekcja 7

                plik mp3

          Lekcja 8

                plik mp3

          Lekcja 9

                plik mp3


          Lekcja 10

                plik mp3

          Lekcja 11

                plik mp3

          Lekcja 12

                plik mp3


          Lekcja 13

                plik mp3

          Lekcja 14

                plik mp3

          Lekcja 15

                plik mp3



          Wymagania:
          I. Obejrzenie (wysłuchanie) wszystkich wykładów.
          II. Napisanie pracy zaliczeniowej.
           
          Tematy pracy zaliczeniowej (do wyboru):
          I. Chrystus objawiony w Księgach Królewskich.
          II. Obraz Boga w Księgach Królewskich.
          III. Czego nauczyłeś się z tekstów „o Drodze”, które odszukałeś w Księgach Królewskich?
          Objętość pracy ok 3-4 str.
          Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
          Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymacie certyfikat ukończenia kursu 🙂

             

            KRK z ewangelicznej perspektywy – Zbigniew Sobczak

            W wykładach odniesiemy się do rzymskokatolickiej:
            – doktryny: najwyższy autorytet (Tradycja i Pismo św.), sakramenty („najświętszy sakrament” i „najmniej święty”), zbawienie (rola uczynków, „odpusty”- w parafii i „święto zmarłych”);
            – liturgii: od dziękczynienia (gr. eucharystia) w pierwszych wiekach – do uobecniania ofiary (msza św.- często mylnie nazywana „eucharystią”);
            – struktury: kapłaństwo, hierarchiczna struktura, episkopalna hierarchia (w tym: papiestwo i sukcesja apostolska);
            – kultu świętych: dla rzymskokatolickiej ortodoksji niekonieczny, ale w rzymskokatolickiej Polsce ponad normę „rozdmuchany”;
            – ekumenii: utopijnej wizji spotkania się „przy jednym ołtarzu” i wspólnej „ofierze mszy św” – bez formalnego członkostwa w Polskiej Radzie Ekumenicznej i Światowej Radzie Kościołów.

            W przedstawieniu poglądów rzymskokatolickich będę korzystał wyłącznie z rzymskokatolickich źródeł takich jak:
            – Kodeks Prawa Kanonicznego (w jęz. łacińskim i polskim), wyd. przez Pallotinum w r. 1984.
            – Dogmatyka katolicka, 9 tomów wyd. przez Katol. Uniw. Lubelski w latach sześćdziesiątych/siedemdziesiątych ubiegłego wieku.
            – Breviarium fidei. Kodeks doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, wyd. przez Księgarnię św. Wojciecha, pod redakcją jezuitów Jana Marii Szymusiaka i Stanisława Głowy w r. 1964 oraz St. Głowy i Ignacego Biedy (też jezuity) w tym samym wydawnictwie w r. 1989 (ostatnio, pod red. Ignacego Bokwy w r. 2007).
            – Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje, wyd. przez Pallotinum w r. 1968 (ostatnio – w r.2002).
            – Katolicki katechizm dla dorosłych. Wyznanie wiary Kościoła, wyd. przez episkopat niemiecki w r. 1985, w Polsce – przez Księgarnię św. Wojciecha w r. 1987.
            – Podstawy sakramentologii, ks. Ignacego Różyckiego, wyd. przez Polskie Towarzystwo Teologiczne w Krakowie w r. 1970 z kultowym przekłamaniem Słowa Bożego ”Kto się ochrzci i uwierzy..”- Mk 16,16, na s. 182.
            – Katechizm Kościoła Katolickiego (z uwzględnieniem uwag komisji Kurii Rzymskiej dla Katechizmu Kościoła Katolickiego), wyd. w r. 1992, w Polsce wyd. przez Pallotinum w r. 1994 (ostatnio – w r.2002).
            – Historia Kościoła, napisana przez ks. prof. Bolesława Kumora, wyd. przez Katol. Uniw. Lubelski na przełomie lat osiemdziesiątych/dziewięćdziesiątych ub. wieku.
            – Droga chrześcijańskiego wtajemniczenia, napisana przez jezuitę Bronisława Mokrzyckiego, wyd. przez Akad. Teolg. Katolickiej (obecnie Uniw. im. St. Wyszyńskiego) w Warszawie w r. 1983 (szczegółowe przedstawienie sakramentów i liturgii z nimi związanej).
            Jeśli chodzi o ewangeliczną perspektywę – oprę się na własnych obserwacjach wspierając się  kilkoma pozycjami książkowymi, w tym książką Jamesa McCarthy’ego: The Gospel according to Rome, wydanej w r. 1995 (w Polsce wyd. w r. 2010: Ewangelia według Rzymu).

            Studiowałem teologię rzymskokatolicką jako osoba świecka, nigdy nie byłem członkiem Seminarium Duchownego (klerykiem), ani – tym bardziej – księdzem.

            Zbigniew Sobczak



            Wymagania:
            I. Obejrzenie (wysłuchanie) wszystkich wykładów.
            II. Napisanie pracy zaliczeniowej.
            Temat pracy zaliczeniowej:
            „Wymień dwa podstawowe kierunki kultu w Kościele Rzymskokatolickim, opisz krótko różne formy występujące w obu, przedstaw uzasadnienie ich praktykowania podane przez Kościół Rzymskokatolicki oraz biblijne stanowisko w tych kwestiach.” – Dwa podstawowe, najbardziej powszechnie praktykowane, kierunki kultu w KRK to kult Marii, matki Jezusa i kult ciała Jezusa tzw. „eucharystycznego” /„najświętszy” sakrament/. Pytanie jest cztero-częściowe.
            Objętość pracy ok 4-7 str.
            Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
            Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymacie certyfikat ukończenia kursu 🙂