Ewangelia Łukasza cz. 1 – PWNT – Marek Kaczmarczyk


Witam serdecznie na kursie kontynuującym rozważania nad Ew. Łukasza.
„Praktyczny wykład …”, to cykl kursów, który już od kilku lat jest obecny w Szkole Biblijnej BEREA i wciąż jest poszerzany. Wspólnym mianownikiem wszystkich kursów tego cyklu jest szczególna ekspozycja praktycznych aspektów omawianych ksiąg. Kurs koncentruje swoją uwagę na trzeciej Ewangelii.
Materiał cz. I obejmuje zakres Ewangelii Łukasza od 1,1-10,20.
Prezentacja materiału będzie prowadzona z perspektywy hebrajskiej retoryki biblijnej (HRB) w podejściu semantyczno-tematycznym (PS-T).
Celem podstawowym kursu „PWNT – Ewangelia według Łukasza” jest przegląd materiału Ewangelii Łukasza z takiej perspektywy i w taki sposób, aby wyeksponować zawarte w niej elementy praktyczne. Będziemy zainteresowani stykiem Słowa z naszym życiem.
Cele drugorzędne zajęć to uwrażliwienie studentów na odbiór treści tekstu poprzez jego kompozycję oraz zapoznanie z regułami odczytywania kompozycji tekstu określonymi przez PS-T.

Literatura
W przypadku niniejszego kursu trudno o ściśle adekwatną literaturę (nie jest on oparty na materiałach opublikowanych). Dlatego ograniczę swoje sugestie do pewnego minimum pozycji, które choć odnoszą się do tekstu Ewangelii według Łukasza z różnych perspektyw, ale w odniesieniu do poszczególnych fragmentów mogą okazać się interesujące i poszerzające spojrzenie w stosunku do tego, o czym będzie mowa w czasie wykładów. Pozycje podałem w porządku alfabetycznym. Szczególnie polecam Komentarze F. Mickiewicza i D. Goodinga.
Barclay W., Ewangelia św. Łukasza, Słowo Prawdy, Warszawa 1984.
Gooding D., Według Łukasza. Nowe spojrzenie na trzecią Ewangelię, Wydawnictwo Ewangeliczne,1992.
Harris Robert J., Ewangelia według świętego Łukasza, w: Katolicki Komentarz Biblijny, Vocatio, 2001.
Kelner Craig S., Historyczno-kulturowy komentarz do Nowego Testamentu, Vocatio, Warszawa 2000.
Meynet R., Czytaliście św. Łukasza? Przewodnik, który prowadzi do Spotkania, WAM, 1998.
Mickiewicz F., Ewangelia według św. Łukasza rozdziały 1-11. Wstęp. Przekład z oryginału. Komentarz., Nowy Komentarz Biblijny. Edycja Świętego Pawła, Częstochowa, 2011.



Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [452.00 KB]






Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [363.62 KB]






Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [259.15 KB]






Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [276.50 KB]






Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [285.33 KB]





Wymagania:
I. Obejrzenie (wysłuchanie) wszystkich wykładów.
II. Napisanie pracy zaliczeniowej.
Temat pracy zaliczeniowej:
Spośród fragmentów (w skali mikro lub makro), które zostały przedstawione w trakcie kursu, wybierz taki jeden, góra dwa, który aktualnie, w sferze praktycznej, wybrzmiał dla ciebie najmocniej. Przedstaw jak go rozumiałeś do tej pory, a jak go rozumiesz teraz (jakie są tego dla ciebie nowe konsekwencje). Zaznacz jak najwyraźniej to, co uległo zmianie.
Objętość pracy ok. 5 str.
Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymacie certyfikat ukończenia kursu 🙂

    Jak powstała Biblia – Dariusz Czyszczoń


    Pliki mp3


    Pliki mp3


    Pliki mp3


    Pliki mp3

    Temat pracy zaliczeniowej:
    “Kocham Boże Słowo, Całe Słowo, Słowo w Słowo” – Opisz jak rozumiesz powyższe stwierdzenie – stawiając siebie w roli tłumacza.
    Objętość pracy ok 3-4 str.
    Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
    Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymacie certyfikat ukończenia kursu 🙂

       

      Księgi Kronik, Ezdrasza i Nehemiasza – PWST


      Serdecznie zapraszam do “podróży” po Księgach Kronik, Ezdrasza i Nehemiasza, które zawierają natchnione Słowa Boga z ważnym przesłaniem także dla uczniów Chrystusa.
      Integralną częścią kursu jest osobiste czytanie Ksiąg Kronik, Ezdrasza i Nehemiasza z jednoczesnym wyszukiwaniem tekstów dotykających trzech kluczowych tematów:

      • O Bogu,
      • O Chrystusie,
      • O drodze.

      Jedyną lekturą obowiązkową jest Biblia. Jestem przekonany, że nigdy nie zabraknie duchowego pokarmu i Bożego błogosławieństwa przy zajmowaniu się Jego Słowem.
      Podczas czytania proszę z ołówkiem /kredkami/ w ręku odznaczać wersety dotyczące trzech tematów (o Bogu, o Chrystusie, o drodze)”. Sugeruję kolorowanie Biblii w trzech kolorach, ale można to robić dowolnie (np. trzy kolumny w notatniku lub zaznaczyć ołówkiem na marginesie Biblii: B, CH, lub D etc. Niezależnie od wybranej metody istotne jest, żeby to robić równolegle z wysłuchiwaniem wykładów. Będzie to niejako zbieranie informacji przydatnych do napisania pracy końcowej na wybrany temat.
      Pozdrawiam serdecznie i życzę Bożej opieki.
      Krzysztof Gołębiowski

      Lekcja 1

      Lekcja 2

      Lekcja 3

      Loader Loading...
      EAD Logo Taking too long?

      Reload Reload document
      | Open Open in new tab

      Download [803.96 KB]

      Lekcja 4

      Lekcja 5

      Lekcja 6

      Loader Loading...
      EAD Logo Taking too long?

      Reload Reload document
      | Open Open in new tab

      Download [899.46 KB]

      Lekcja 7

      Lekcja 8

      Lekcja 9

      Loader Loading...
      EAD Logo Taking too long?

      Reload Reload document
      | Open Open in new tab

      Download [732.16 KB]

      Lekcja 10

      Lekcja 11

      Lekcja 12

      Loader Loading...
      EAD Logo Taking too long?

      Reload Reload document
      | Open Open in new tab

      Download [1.69 MB]

      Lekcja 13

      Lekcja 14

      Lekcja 15

      Loader Loading...
      EAD Logo Taking too long?

      Reload Reload document
      | Open Open in new tab

      Download [3.22 MB]


      Wymagania:
      I. Obejrzenie (wysłuchanie) wszystkich wykładów.
      II. Napisanie pracy zaliczeniowej.

      Tematy pracy zaliczeniowej (do wyboru):
      I. Chrystus objawiony w Księgach Kronik, Ezdrasza i Nehemiasz.
      II. Obraz Boga w tych księgach ST.
      III. Czego nauczyłeś się z tekstów “o Drodze”, które odszukałeś?
      Objętość pracy ok 3-4 str.
      Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
      Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymacie certyfikat ukończenia kursu 🙂
      Temat pracy – W oparciu materiał biblijny z kursu odpowiedz…
      Objętość pracy ok 3-4 str.
      Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
      Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymacie certyfikat ukończenia kursu 🙂

        Praktyczny wykład Starego Testamentu – Księgi Królewskie


        Serdecznie zapraszam do “podróży” po Księgach Królewskich, które zawierają natchnione Słowa Boga z ważnym przesłaniem także dla uczniów Chrystusa.
        Integralną częścią kursu jest osobiste czytanie Ksiąg Królewskich z jednoczesnym wyszukiwaniem tekstów dotykających trzech kluczowych tematów:

        • O Bogu,
        • O Chrystusie,
        • O drodze.

        Jedyną lekturą obowiązkową jest Biblia. Jestem przekonany, że nigdy nie zabraknie duchowego pokarmu i Bożego błogosławieństwa przy zajmowaniu się Jego Słowem.
        Podczas czytania proszę z ołówkiem /kredkami/ w ręku odznaczać wersety dotyczące trzech tematów (o Bogu, o Chrystusie, o drodze)”. Sugeruję kolorowanie Biblii w trzech kolorach, ale można to robić dowolnie (np. trzy kolumny w notatniku lub zaznaczyć ołówkiem na marginesie Biblii: B, CH, lub D etc. Niezależnie od wybranej metody istotne jest, żeby to robić równolegle z wysłuchiwaniem wykładów. Będzie to niejako zbieranie informacji przydatnych do napisania pracy końcowej na wybrany temat.
        Pozdrawiam serdecznie i życzę Bożej opieki.
        Krzysztof Gołębiowski

        Część 1

         

              plik mp3
         

        Część 2

         

              plik mp3
         

        Część 3

         

              plik mp3
         

        Część 4

         

              plik mp3
         

        Część 5

         

              plik mp3
         

        Część 6

         

        Z powodów technicznych nie nagrał się ten wykład.


        Lekcja 7

              plik mp3

        Lekcja 8

              plik mp3

        Lekcja 9

              plik mp3


        Lekcja 10

              plik mp3

        Lekcja 11

              plik mp3

        Lekcja 12

              plik mp3


        Lekcja 13

              plik mp3

        Lekcja 14

              plik mp3

        Lekcja 15

              plik mp3



        Wymagania:
        I. Obejrzenie (wysłuchanie) wszystkich wykładów.
        II. Napisanie pracy zaliczeniowej.
         
        Tematy pracy zaliczeniowej (do wyboru):
        I. Chrystus objawiony w Księgach Królewskich.
        II. Obraz Boga w Księgach Królewskich.
        III. Czego nauczyłeś się z tekstów “o Drodze”, które odszukałeś w Księgach Królewskich?
        Objętość pracy ok 3-4 str.
        Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
        Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymacie certyfikat ukończenia kursu 🙂

           

          KRK z ewangelicznej perspektywy – Zbigniew Sobczak

          W wykładach odniesiemy się do rzymskokatolickiej:
          – doktryny: najwyższy autorytet (Tradycja i Pismo św.), sakramenty („najświętszy sakrament” i „najmniej święty”), zbawienie (rola uczynków, „odpusty”- w parafii i „święto zmarłych”);
          – liturgii: od dziękczynienia (gr. eucharystia) w pierwszych wiekach – do uobecniania ofiary (msza św.- często mylnie nazywana „eucharystią”);
          – struktury: kapłaństwo, hierarchiczna struktura, episkopalna hierarchia (w tym: papiestwo i sukcesja apostolska);
          – kultu świętych: dla rzymskokatolickiej ortodoksji niekonieczny, ale w rzymskokatolickiej Polsce ponad normę „rozdmuchany”;
          – ekumenii: utopijnej wizji spotkania się „przy jednym ołtarzu” i wspólnej „ofierze mszy św” – bez formalnego członkostwa w Polskiej Radzie Ekumenicznej i Światowej Radzie Kościołów.

          W przedstawieniu poglądów rzymskokatolickich będę korzystał wyłącznie z rzymskokatolickich źródeł takich jak:
          – Kodeks Prawa Kanonicznego (w jęz. łacińskim i polskim), wyd. przez Pallotinum w r. 1984.
          – Dogmatyka katolicka, 9 tomów wyd. przez Katol. Uniw. Lubelski w latach sześćdziesiątych/siedemdziesiątych ubiegłego wieku.
          – Breviarium fidei. Kodeks doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, wyd. przez Księgarnię św. Wojciecha, pod redakcją jezuitów Jana Marii Szymusiaka i Stanisława Głowy w r. 1964 oraz St. Głowy i Ignacego Biedy (też jezuity) w tym samym wydawnictwie w r. 1989 (ostatnio, pod red. Ignacego Bokwy w r. 2007).
          – Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje, wyd. przez Pallotinum w r. 1968 (ostatnio – w r.2002).
          – Katolicki katechizm dla dorosłych. Wyznanie wiary Kościoła, wyd. przez episkopat niemiecki w r. 1985, w Polsce – przez Księgarnię św. Wojciecha w r. 1987.
          – Podstawy sakramentologii, ks. Ignacego Różyckiego, wyd. przez Polskie Towarzystwo Teologiczne w Krakowie w r. 1970 z kultowym przekłamaniem Słowa Bożego ”Kto się ochrzci i uwierzy..”- Mk 16,16, na s. 182.
          – Katechizm Kościoła Katolickiego (z uwzględnieniem uwag komisji Kurii Rzymskiej dla Katechizmu Kościoła Katolickiego), wyd. w r. 1992, w Polsce wyd. przez Pallotinum w r. 1994 (ostatnio – w r.2002).
          – Historia Kościoła, napisana przez ks. prof. Bolesława Kumora, wyd. przez Katol. Uniw. Lubelski na przełomie lat osiemdziesiątych/dziewięćdziesiątych ub. wieku.
          – Droga chrześcijańskiego wtajemniczenia, napisana przez jezuitę Bronisława Mokrzyckiego, wyd. przez Akad. Teolg. Katolickiej (obecnie Uniw. im. St. Wyszyńskiego) w Warszawie w r. 1983 (szczegółowe przedstawienie sakramentów i liturgii z nimi związanej).
          Jeśli chodzi o ewangeliczną perspektywę – oprę się na własnych obserwacjach wspierając się  kilkoma pozycjami książkowymi, w tym książką Jamesa McCarthy’ego: The Gospel according to Rome, wydanej w r. 1995 (w Polsce wyd. w r. 2010: Ewangelia według Rzymu).

          Studiowałem teologię rzymskokatolicką jako osoba świecka, nigdy nie byłem członkiem Seminarium Duchownego (klerykiem), ani – tym bardziej – księdzem.

          Zbigniew Sobczak



          Wymagania:
          I. Obejrzenie (wysłuchanie) wszystkich wykładów.
          II. Napisanie pracy zaliczeniowej.
          Temat pracy zaliczeniowej:
          “Wymień dwa podstawowe kierunki kultu w Kościele Rzymskokatolickim, opisz krótko różne formy występujące w obu, przedstaw uzasadnienie ich praktykowania podane przez Kościół Rzymskokatolicki oraz biblijne stanowisko w tych kwestiach.” – Dwa podstawowe, najbardziej powszechnie praktykowane, kierunki kultu w KRK to kult Marii, matki Jezusa i kult ciała Jezusa tzw. „eucharystycznego” /„najświętszy” sakrament/. Pytanie jest cztero-częściowe.
          Objętość pracy ok 4-7 str.
          Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
          Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymacie certyfikat ukończenia kursu 🙂