Praktyczny wykład Nowego Testamentu – List do Rzymian I

Kurs w oparciu o List apostoła Pawła do Rzymian w ramach cyklu „Praktyczny wykład Nowego Testamentu” może budzić zdziwienie lub pytanie: czy rzeczywiście w tym, dla wielu najpoważniejszym teologicznym dziele apostoła Pawła, wymiar praktyczny jest aż tak istotny i obszerny, by budować cały kurs z takiej perspektywy. Muszę przyznać, że jeszcze jakiś czas temu i ja odnalazłbym się w gronie niedowierzających. Teraz jednak, po kilku latach spędzonych nad listem Pawła, mogę z całą odpowiedzialnością stwierdzić, że jego list jest nie tylko przesycony troską o właściwą praktykę życia wierzących, ale też na adekwatną Ewangelii praktykę zorientowany. Dla Pawła jednak właściwa praktyka stanowi wynik zrozumienia istoty Ewangelii, dlatego aspekt praktyczny nie pojawia się w treści listu w pierwszej kolejności, ale w dalszej, jako rezultat, wynik pojęcia dzieła Boga w Chrystusie.
Jedną z trudności listu jest fakt, że lekcje Pawła nie są zwykłym wykładem, ale wyrażane są w polemicznym dialogu. Zanim więc zostaną wyciągnięte na wierzch lekcje praktyczne, Paweł musi rozprawić się z szeregiem problemów o różnym charakterze, które praktykę dyktowaną przez Ewangelię o Chrystusie utrudniały lub czyniły wręcz niemożliwą.
No i proszę, choć to tylko zaproszenie, a już wpadliśmy na grunt dyskusji o kluczowych kwestiach kontekstu Listu do Rzymian. Rzeczywiście, trudno będzie nam uciec od podjęcia szeregu problemów tworzących kontekst sytuacji, koncepcji teologicznych Pawła i trudności interpretacyjnych.
List do Rzymian apostoła Pawła, to wyjątkowa księga Nowego Testamentu. Jej waga dla teologii chrześcijańskiej, zwłaszcza protestanckiej i ewangelikalnej, ale też różne obciążenia jakie sprowadziła na nią historia koncepcji i sporów teologicznych, czynią z niej tekst bardzo trudny do rozważań, do komentowania, ale i do uczciwej analizy. W takim kontekście łatwo bronić swoich pozycji, łatwo też o polityczną poprawność… Powyższe może też zrodzić pytanie, czy długie lata angażowania listu do Rzymian w polemiki nie nadużyły jego przesłania i oryginalnego wywodu autora. Innymi słowy, czy wciąż odczytujemy list Pawła w jego własnym kontekście, na jego warunkach, a nie na naszych? Czy nadążamy bardziej za Pawłem, czy raczej za utartym sposobem odczytu jego tekstu?
Decydując się na prezentację Listu do Rzymian z perspektyw hebrajskiej retoryki biblijnej, czynię to z przekonaniem, że takie podejście może skokowo przenieść nas bliżej sedna listu i logiki wywodu Pawła (takie przynajmniej są moje dotychczasowe doświadczenia). Może się to stać jednak tylko pod warunkiem, że istnieje rozwiązanie kompozycji listu do Rzymian, które jest dostatecznie przekonujące. Otóż, pojawienie się kursu opartego na liście do Rzymian nie jest eksperymentem. Ostatnich kilka lat upłynęło mi na badaniu tego tekstu, a rezultaty mogli już poznać i ocenić wierzący z różnych środowisk. Pozytywne odbiór i ocena wyniku stały się zachętą do podzielenia się nową wizją listu do Rzymian w ramach Szkoły Biblijnej BEREI.
Zapraszając do wspólnego przejścia przez List do Rzymian, zapewniam, że będzie to spotkanie z Pawłem na zupełnie nowy sposób. Może się też zdarzyć, że stanie się okazją do świeżego spotkania z Ewangelią zwiastowaną przez Pawła. Ufam, że prezentacja Listu do Rzymian ostatecznie sprawi, że i my, podążając tropem interwencji Pawła, odkryjemy takie życie w Chrystusie, do jakiego wzywał apostoł Paweł wszystkich odbiorców jego słów.
 

  • Prezentacja materiału będzie prowadzona z perspektywy hebrajskiej retoryki biblijnej (HRB) w podejściu semantyczno-tematycznym (PS-T).
  • Całość materiału Listu do Rzymian podzielona została na dwie części. Niniejszy kurs stanowi część pierwszą. Druga część kursu planowana jest na semestr wiosenny w roku 2017/2018 (zob. PLAN WYKŁADÓW)

 
Zapraszam serdecznie do wspólnego wejścia w praktyczny wymiar Listu do Rzymian.
 
Marek Kaczmarczyk

MP3:

Prezentacja

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [11.01 MB]

Skrypt wykładów

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [332.59 KB]

MP3:

Prezentacja:

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [6.05 MB]

MP3:

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [3.55 MB]


Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [6.21 MB]


Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [3.28 MB]


Wymagania:
I. Obejrzenie (wysłuchanie) wszystkich wykładów.
II. Napisanie pracy zaliczeniowej.
Temat pracy zaliczeniowej:
Temat pracy – Dodatkowe informacje
Objętość pracy ok 3-4 str.
Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymasz certyfikat ukończenia kursu 🙂

     

    Przybytek i biblijne święta – zapowiedź zbawienia w Chrystusie

    wpis w: Dla początkujących, Kursy | 0
    Serdecznie zapraszam do obejrzenia wykładów!

    MP3:

    MP3:

    MP3:

    MP3:

    MP3:


    Wymagania:
    I. Obejrzenie (wysłuchanie) wszystkich wykładów.
    II. Napisanie pracy zaliczeniowej.
    Temat pracy zaliczeniowej: Omów trzy elementy przybytku; w jaki sposób ukazują dzieło zbawienia w Chrystusie.
    Objętość pracy ok 3-4 str.
    Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
    Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymasz certyfikat ukończenia kursu 🙂

       

      Richard O’Connell – Historia Anabaptystów

      Richard O’Connell – Historia Anabaptystów

      Richard O’Connell – Zasady interpretacji Biblii I

      Richard O'Connell - Zasady interpretacji Biblii I

      Tożsamość ucznia Jezusa – Krzysztof Gołębiowski

      wpis w: Dla początkujących, Kursy | 0


      Podczas wykładów zdefiniuję, czym jest tożsamość, kim jest uczeń Chrystusa oraz jaka jest relacja pomiędzy nowym narodzeniem a drogą ucznia Pana. Pokażę też, jak „nowa tożsamość” w Chrystusie wpływa na aktualne życie, cele, ideały czy wartości jakimi się kierujemy na co dzień. W ciągu całego kursu spróbujemy znaleźć biblijną odpowiedź na fundamentalne pytania:
      – Skąd się tu wzięliśmy?
      – Po co tu jesteśmy?
      – Dokąd zmierzamy?
      Przedstawię też przesłanie z Księgi Rodzaju, rozdziały 1-3, Prolog Jana i 3 rozdziału Jana, 1 Koryntian 12, List do Hebrajczyków 3-5 i wiele innych. Omówię rolę Ojca, Syna Bożego i Ducha Świętego dla naszej tożsamości. Wnikniemy w wartość Biblii, jako naszego drogowskazu i źródła objawienia Boga, Jego drogi oraz omówimy praktyczne sposoby jej studiowania. Przybliżę istotę Kościoła i roli ucznia Chrystusa dla budowania Jego ciała. Na koniec przeanalizujemy cel naszej pielgrzymki do Domu Ojca.
      Serdecznie zapraszam do obejrzenia i wysłuchania wykładów w nadziei, że ugruntują Twoje powołanie i tożsamość w Chrystusie Jezusie Panu naszym.
      Krzysztof Gołębiowski

          






      Wymagania:
      I. Obejrzenie (wysłuchanie) wszystkich wykładów.
      II. Napisanie pracy zaliczeniowej.
      Temat pracy zaliczeniowej:
      „Skąd się tu wzięliśmy? Po co tu jesteśmy? Dokąd zmierzamy?” – W oparciu o materiał biblijny z kursu odpowiedz na te trzy fundamentalne pytania.
      Objętość pracy ok 3-4 str.
      Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
      Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymasz certyfikat ukończenia kursu 🙂



         

        Podstawy archeologii biblijnej – Jeremiasz Wiśniewski

        Tematy wykładów

        Wykład 1 – wprowadzenie- na tym wykładzie przedstawię jak pracuje archeolog, na jakiej podstawie wyciąga wnioski, jak wyglądają badania w terenie, co archeolog może, a czego nie może. Chciałbym, żeby słuchacze mieli dobrą podstawę teoretyczną przed kolejnymi wykładami, jak również pojęcie przy ewentualnych dalszych własnych dociekaniach w tematyce archeologicznej. Oprócz tego przedstawię krótko historię badań archeologicznych w Palestynie i innych stanowiskach związanych z Biblią.
        Wykład 2 – archeologia ksiąg Mojżeszowych oraz okresu przed powstaniem monarchii izraelskiej. Zaprezentuję co wiadomo na temat okresu w którym żył Abraham, jakie są przesłanki archeologiczne i źródłowe na temat Exodusu, zagadnienie steli Merenptaha (pierwszej wzmianki pozabiblijnej o Izraelu w Palestynie) oraz archeologiczne źródła wskazujące na obecność Izraelitów w Palestynie przed powstaniem państwa.
        Wykład 3 i 4 – archeologia monarchii judzko-izraelskiej oraz podzielonego królestwa. Nie ukrywam, że na ten temat posiadam największą wiedzę oraz ilość artykułów naukowych, więc będę mógł przedstawić dokładniej różne zagadnienia. W ramach wykładów 3 i 4 przedstawię co wiemy na temat panowania Dawida i Salomona oraz znaleziska archeologiczne związane z królestwami Judy i Izraela po podziale. Przedstawię między innymi stele opisujące te same wydarzenia co Biblia (np. stela Meszy, stela z tel Dan, stela z Kurkh, Czarny Obelisk Salmanassara III, Pryzm Sancheryba), czy tez znaleziska z miast opisywanych przez Biblię, np. z Samarii, Jezreel, Hazor, Gezer, Megiddo. Moja praca magisterska dotyczy królestwa północnego więc mam na ten temat szersze pojęcie niż na temat Judy, będę więc mógł zapoznać słuchaczy również z licznymi szczegółami, które często pokazują jak dokładnym źródłem jest Biblia. Wykopaliska Samarii pokazały np., że rzeczywiście przed powstaniem miasta była tam posiadłość rolnicza, identyfikowana z posiadłością Szemera. Zaprezentuje także stanowisko w Lachisz, gdzie bardzo wyraźne są zniszczenia po ataku Asyrii oraz po późniejszym ataku Babilonu.
        Wykład 5 – archeologia nowego testamentu- zbiór znalezisk związanych z historia przekazywaną w Nowym testamencie. Np. tablica ufundowana przez Piłata czy znaleziska potwierdzające dokładność Dziejów Apostolskich.
        Mam nadzieję, że Bóg pobłogosławi te wykłady tak, że przekażę wiedzę służącą zbudowaniu kościoła i umocnieniu wiary w prawdziwość przekazu biblijnego.


          











        Wymagania:
        I. Obejrzenie (wysłuchanie) wszystkich wykładów.
        II. Napisanie pracy zaliczeniowej.
        Temat pracy zaliczeniowej:
        „Wymień co najmniej pięć fragmentów Biblii, które były omawiane podczas wykładów” – opisz jak archeologia pomaga w lepszym rozumieniu tych tekstów.
        Objętość pracy ok 3-4 str.
        Wybrane prace będziemy publikować na stronie.
        Po przesłaniu pracy i jej ocenie, otrzymacie certyfikat ukończenia kursu 🙂